Lekker vissen in Staphorst

Donderdag, 27 maart 2014

Twee miljoen mensen gaan jaarlijks vissen in Nederland. Dat is niet verwonderlijk, want sportvissen is een heerlijke hobby. Het buiten zijn in de natuur, de dagelijkse zorgen ver weg en de mogelijkheid van een mooie vangst: vissen is spanning en ontspanning tegelijk!

Met zijn vele stadswateren, vaarten, kanalen, rivieren, meren en plassen is Nederland een paradijs voor sportvissers. Er zijn altijd goede stekken te vinden, zowel dicht bij huis als verder weg. Elk watertype kent zijn eigen visstand, waardoor je met allerlei technieken diverse vissoorten kunt vangen. Met de vaste hengel op voorn en brasem, actief met kunstaas achter baars, snoek en snoekbaars aan, vliegvissen op ruisvoorns of proberen een gigantische karper te vangen. Je hebt de vissoorten, stekken en technieken als het ware voor het uitkiezen.

Actief voor vis en sportvissers
Ook in Staphorst zijn er voor sportvissers tal van mogelijkheden. De hengelsportvereniging “Staphorster Hengelaars Vereniging” (S.H.V.). zorgt voor een gezonde visstand, goed toegankelijke visplekken en organiseert allerlei leuke activiteiten. Je kunt er van alles leren over vissen, nieuwe vistechnieken en ook meedoen aan viswedstrijden. Vangstgarantie geven is onmogelijk, maar de hengelsportvereniging doet er alles aan om ervoor te zorgen dat je plezierig kunt vissen. Zo kun je onder meer terecht in het Staphorsterveld (o.a. het Conradskanaal, het Rienkskanaal, de Beentjesgraven, het gat Kerkenland en het gat op de Slingeberg).

VISpas noodzakelijk

Wettelijk heb je om te mogen vissen voor de meeste wateren de VISpas nodig. Deze kun je krijgen bij de S.H.V. Dit doe je door naar een van de verkoopadressen (Van der Horst Bergerslag 21, Drukkerij de Reest Gemeenteweg 118a, Welkoop Oude Rijksweg 138 of Krale Tankstation Oude Rijksweg 465 te Rouveen) te gaan en je als lid aan te melden. Dit kost slechts 25 euro per jaar plus eenmalig 5 euro administratiekosten. Val je in de leeftijdscategorie 14 t/m 18 jaar, dan kost de VISpas slechts 15 euro en betaal je ook geen administratiekosten. Je krijgt dan automatisch de VISpas, waarmee je met twee hengels én op roofvis mag vissen in alle wateren van de vereniging. Bovendien krijg je daarbij ook de Landelijke Lijst van Viswateren waarmee je toegang krijgt tot 80% van alle Nederlandse wateren. Voor de jeugdige sportvisser (t/m 13 jaar) is de JeugdVISpas in het leven geroepen. Deze kost slechts 6 euro per jaar. Naast jeugdcursussen krijgen de jongens en meisjes dan iedere twee maanden het jeugdblad Stekkie Magazine van Sportvisserij Nederland thuisgestuurd. Als de jeugdige visser (t/m 13 jaar) alleen in het Staphorsterveld wil vissen met 1 hengel is het ook mogelijk lid te worden voor eenmalig 1,50 euro. Je blijft dan jeugdlid tot en met je 13e jaar, je ontvangt dan niet het jeugdblad Stekkie Magazine van Sportvisserij Nederland.
Voor meer informatie kijk op onze website www.staphorsterhengelaars.nl.

Vissen? Altijd de VISpas mee!
---------------------------------------
Meer informatie:
Voorzitter Ep Prent (0522462156)
Secretaris Derk Dunnink (0615573803)